Sessizliğin Haykırışı

Küreselleşme Felsefesi “Küresel düşün yerel davran.”

Yorum bırakın

Dünyada küreselleşmeyle birlikte tek ulusluluk ortadan kalktığı ulusların birbirini daha çok etkilediği bir dünya ortaya çıkmaya başladı. Amerikan Ulusal Savunma Enstitüsü küreselleşmeyi “malların, hizmetlerin, paranın, teknolojinin, fikirlerin, enformasyonun, kültürün ve halkların hızlı ve sürekli bir biçimde sınır ötesine akışı” biçiminde tanımlamaktadır. Bunun sonucunda çok uluslu şirketlerin ortaya çıktığı görülmektedir.Özellikle büyük kapitalist şirketler bunda başrol oynamaktadır. Bu büyük şirketlerin temel hedefi mümkün olduğunca ürünlerini daha çok kişiye götürmektir.. Bu büyük şirketlerin ürettikleri ürünleri dışarıda satabilmelerinin temel koşulu ürettikleri malın alıcının malın sahibiymiş gibi hissettirmektir.. İşte burada “global düşün yerel davran” felsefesi ortaya çıkmaktadır.

Kapitalist düşüncenin ürünü olan bu felsefe düşüncesi tamamen bir sömürme taktiği olduğu var olan gerçetir. Bugün çevremizi kuşatan hemen hemen bütün ürünler  v.b  şeyler  çokuluslu şirketlerin olduğunu görmekteyiz. Bindiğimiz lüks marka BMW’nin aslında bir Alman malı olduğu, para yatırdığımız HSBC bankası aslında İngilizlerin olduğunu veya ramazanda reklamlarda sürekli iftar sofralarında gördüğümüz Coca Cola’nın aslında genelleme olmasa da çoğu müslümanın sevmediği Yahudilere ait olduğunu görürüz.

Global düşün yerel davran felsefesini uygulayabilmek için standart ortak bir paydanın olması gerekir. Amerikan düşünür Daft küreselleşmeyi tanımlarken; “ürün tasarımında ve tanıtımında kullanılan stratejilerde dünya genelinde standartlaşma” olarak değerlendirmektedir (Daft, 2000: 237). Bu da bize küreselleşmeyle birlikte dünyanın  global bir köy haline geldiğini göstermektedir. Yani benzerliklerin olduğu farklılıkların yok olduğu bir dünya demektir.

Global düşün yerel davran felsefesinin  en çok uygulayan şirketlerden birisi de Coca Cola’dır. Coca-Cola‟dır. 1970 ve 1980‟lerdeki küreselleşmeyle birlikte 200 ülkede faaliyet gösterir hale gelmiştir. Bu süreçte merkezileşme eğilimi güçlenmiş ve şişeleme yaptırdığı ortaklarına desteğini artırmıştır. 1990‟larda dünyada başlayan değişim ile birlikte pek çok ulusal ve bölgesel lider kendi ülkesiyle ilgili ekonomik, politik ve kültürel politikalarda bağımsızlık arayışına girmişlerdir. Bununla birlikte dünya genelinde daha fazla miktarda bağımlılığı körükleyen küreselleşmeyle birlikte yerel otonomi ve yerel kültürel kimliklerin korunması konusundaki eğilimler de artırmıştır. Bunun sonucu olarak işletmelerden, hızla değişen taleplerin karşılanmasını, sosyal sorumluluklarının farkında olmalarını ve topluma karşı daha duyarlı olmaları istenmektedir.

Buda küresel düşün yerel davran felsefenin temel amacını göstermektedir.

 

Yazar: bagermarhan

Aslında söylediklerimden çok, sakladıklarımda gizliyim. En iyisi anlamak için konuştuklarımdan çok, sustuklarıma kulak ver!

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s